Jörg Holzmann
Gitarre, Komposition, Musikwissenschaft


„Brundibár. A children’s opera from Theresienstadt and its reception in documentaries, educational projects, and on stage“, Konferenzbeitrag Sounds of Mass Media: Music in Journalism and Propaganda, Linnaeus Universitetet Växjö, 7.–9.6.2019

 „Brundibár. A children’s opera from Theresienstadt and its reception in documentaries, educational projects, and on stage“, Konferenzbeitrag Sounds of Mass Media: Music in Journalism and Propaganda, Linnaeus Universitetet Växjö, 7.–9.6.2019

„Brundibár. Eine Kinderoper aus Theresienstadt und ihre Rezeption im Dokumentarfilm unter besonderer Berücksichtigung musikalischer Gestaltungselemente“ Konferenzbeitrag XV. Symposium zur Filmmusikforschung „Musik im Dokumentarfilm“ Christian-Albrechts-Universität zu Kiel, 5.–7. 7.2019

„Let Dr Brahms show you, Adelina”

A pedagogical approach to piano rolls and other recordings of Clara Schumann‘s pupils“. KonferenzbeitragNew Takes on Recorded Music: Performance, Creativity, Technology

A Performance Studies Network Research Forum

University of Surrey Guildford, 5.–6.9.2019

„Brundibár. A children’s opera from Theresienstadt and its reception in documentaries, educational projects, and on stage“ Konferenzbeitrag The Terezin Composers Institute Student conference

Terezin, 20.–21.8.2019

„Ambassador of Good Taste? Bach’s Music in TV commercials“

Konferenzbeitrag Bach at Dawn of 2020 - Reception and Imaginaries in the Digital Era, Hochschule für Musik Carl Maria von Weber Dresden, 20.–22. 9.2019

„19 th century guitar notation and the choice of the ‚right‘ fingerings“ Konferenzbeitrag

Correct, but not Beautiful Performance II: Deciphering the Hidden Messages in 19th century Notation Reading between the staves. Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, 23.–25.9.2019, 

Marianne Kirchgessner - Ihr Leben, ihre Kunst         

Marianne Kirchgessner zum 250. Eine blinde Glasharmonikavirtuosin in Gohlis 

Leipzig, Gohliser Schlösschen 27.10.2019

„Schumann’s Träumerei and the guitar.

Historical recordings as witnesses of musical taste in adaption and interpretation“

Konferenzbeitrag Hands-On Research Symposium: from artistic practice to artistic research, University of Aveiro 28.10.–3.1.2019

«Marlbrough s’en va-t-en guerre»: A Former Soldiers Song, spreading over Europe and the Americas, Changes its Applications – From Toast and Children’s Song to a Fraternity Ceremony, from England to Mexico and Sweden Konferenzbeitrag

Popular songs in the 19th century

Centro Studi Luigi Boccherini Lucca, 30.11.–2.12. 2019

„Die (Noten-)Rolle der Frau im Aufnahmesalon Hupfeld“: Women recording, manufacturing and advertising piano rolls from Leipzig Konferenzbeitrag

Musical Women in Europe in the Long Nineteenth 

Royal Northern College of Music (RNCM) Manchester 24.–26.2.2020, 

Zdeněk Fibich und das Kunstlied. Eine Untersuchung am Beispiel von Liedern nach der Königinhofer Handschrift Konferenzbeitrag

International Musicological Conference „Zdeněk Fibich: profesní podoby skladatele”

Palacký-Universität Olomouc online, 4.–6.5.2020

„Maurice Guest“ und die Auflehnung durch literarisierte Musik Konferenzbeitrag

9. Öffentlicher Workshop des Arbeitskreises Biographie und Geschlecht: Auto/Biographie und Gender: Fakt, Fake, Fiktion

Universität Bayreuth, online, 1.–2.9.2020

„A piano roll, a second wife and a new hit for the classical guitar“

Konferenzbeitrag The 21st century classical guitar conference

Unconventional approaches to performance, composition and research 

Universidade NOVA Lissabon, online, 24.3.2021, 

Early Film Documents as Sources for 19th Century Performance

Konferenzbeitrag 4th festival conference “Doctors in Performance“

Estnische Musikakademie Tallinn, 1.–3.9.2021

„Wunderbares“ und „Zauberhaftes“ in Händels Opern und Oratorien (Gemeinsam mit Kim Grote) Vortrag Vortragsreihe „Musik hinterfragt”

Händel-Haus Halle (Saale), 21.9.2021

Schumann’s “Träumerei” and the guitar.

Historical recordings as witnesses of musical taste in adaption and interpretation

Stuttgart International Classical Guitar Festival (SICG)

Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst (HMDK) Stuttgart, 8.10.2021

„Die (Noten-)Rolle der Frau im Aufnahmesalon Hupfeld“,

Women recording, manufacturing and advertising piano rolls from Leipzig

Konferenzbeitrag 4 th Prelude to the 2 nd Global Piano Roll Meeting, HKB, online Datum

Historisches Embodiment in der musikalischen Interpretationsforschung – Tonfilme, Aufführungsmaterial und organologische User Interfaces als Quellen zur Interpretationspraxis des 19. und frühen 20. Jahrhunderts (gemeinsam mit Kai Köpp, Johannes Gebauer und David Sinclair), Projektpräsentation zur GfM Jahrestagung, Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn, 1.10.2021

Historisches Embodiment im Puppentheater. Christoph Werners Spiele für Ragna Schirmer und Puppen am Theater Halle (Saale). Konferenzbeitrag 10. Workshop des Arbeitskreises „Biographie und Geschlecht“: Inszenieren, aufführen, verkörpern: Performative (Auto-)Biographien Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, online, 1.–2.9.2020

Early (Sound) Film Documents as Sources for 19th Century Performance Practice

Konferenzbeitrag Interpreting early recordings: critical and contextual perspectives

Open Mic Session, University of Glasgow, 6th January 2022 (online)

“Evoking the old-world Violin Virtuoso”

How early film documents by former Auer students define America’s taste in classical music Konferenzbeitrag Nostalgia, Music and Music Studies 2022 UCLA 22.04.2022

Early (Sound) Film Documents as Sources for 19th Century Performance Practice Konferenzbeitrag British Audio-Visual Research Network Virtual Colloquia: Audiovisual Cultures in the 19th Century, University of Cambridge Onlie 27th January 2022, 4-5pm (online)

„Maurice Guest“ und die Auflehnung durch literarisierte Musik

Konferenzbeitrag Große und feine Unterschiede Populäre Genres in Musik, Literatur und Film von der Gründerzeit bis zur Weimarer Republik

“Clicking the Ivory” – A.M. Virgil's Tekniklavier Revisited

(gemeinsam mit Patrick Speckamp) Konferenzbeitrag American Musical Instrument Society 

Annual Meeting, Studio Bell, home of the National Music Centre

Calgary (online), 11.6.2022

From “Sturdy Wunderkind” to “Distinctive Accompanist”. Tracing Paula Hegner on Welte, Hupfeld and HMV Konferenzbeitrag

2 nd Global piano Roll meeting, Hochschule der Künste Bern, Museum für Musikautomaten, Seewen, 20.6.2022

Frühe Tonfilme als Quellen für das musikalische Reenactment

Vortrag zur GfM Jahrestagung, 

Early (Sound) Film Documents as Sources for 19th Century Performance Practice Konferenzbeitrag: Music and the Moving Image XVIII, NYU Steinhard (online) 28.5.2022

„Brundibár. Eine Kinderoper aus Theresienstadt und ihre Rezeption im Dokumentarfilm unter besonderer Berücksichtigung musikalischer Gestaltungselemente“ Konferenzbeitrag XV. Symposium zur Filmmusikforschung „Musik im Dokumentarfilm“ Christian-Albrechts-Universität zu Kiel, 5.–7. 7.2019

 

„Let Dr Brahms show you, Adelina”

A pedagogical approach to piano rolls and other recordings of Clara Schumann‘s pupils“. KonferenzbeitragNew Takes on Recorded Music: Performance, Creativity, Technology

A Performance Studies Network Research Forum

University of Surrey Guildford, 5.–6.9.2019

 

„Brundibár. A children’s opera from Theresienstadt and its reception in documentaries, educational projects, and on stage“ Konferenzbeitrag The Terezin Composers Institute Student conference

Terezin, 20.–21.8.2019

 

„Ambassador of Good Taste? Bach’s Music in TV commercials“

Konferenzbeitrag Bach at Dawn of 2020 - Reception and Imaginaries in the Digital Era, Hochschule für Musik Carl Maria von Weber Dresden, 20.–22. 9.2019

                        

„19 th century guitar notation and the choice of the ‚right‘ fingerings“ Konferenzbeitrag

Correct, but not Beautiful Performance II: Deciphering the Hidden Messages in 19th century Notation Reading between the staves. Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, 23.–25.9.2019, 

 

Marianne Kirchgessner - Ihr Leben, ihre Kunst         

Marianne Kirchgessner zum 250. Eine blinde Glasharmonikavirtuosin in Gohlis 

Leipzig, Gohliser Schlösschen 27.10.2019

 

„Schumann’s Träumerei and the guitar.

Historical recordings as witnesses of musical taste in adaption and interpretation“

Konferenzbeitrag Hands-On Research Symposium: from artistic practice to artistic research, University of Aveiro 28.10.–3.1.2019

                                   

«Marlbrough s’en va-t-en guerre»: A Former Soldiers Song, spreading over Europe and the Americas, Changes its Applications – From Toast and Children’s Song to a Fraternity Ceremony, from England to Mexico and Sweden Konferenzbeitrag

Popular songs in the 19th century

Centro Studi Luigi Boccherini Lucca, 30.11.–2.12. 2019

             

„Die (Noten-)Rolle der Frau im Aufnahmesalon Hupfeld“: Women recording, manufacturing and advertising piano rolls from Leipzig Konferenzbeitrag

Musical Women in Europe in the Long Nineteenth 

Royal Northern College of Music (RNCM) Manchester 24.–26.2.2020, 

  

Zdeněk Fibich und das Kunstlied. Eine Untersuchung am Beispiel von Liedern nach der Königinhofer Handschrift Konferenzbeitrag

International Musicological Conference „Zdeněk Fibich: profesní podoby skladatele”

Palacký-Universität Olomouc online, 4.–6.5.2020

 

„Maurice Guest“ und die Auflehnung durch literarisierte Musik Konferenzbeitrag

9. Öffentlicher Workshop des Arbeitskreises Biographie und Geschlecht: Auto/Biographie und Gender: Fakt, Fake, Fiktion

Universität Bayreuth, online, 1.–2.9.2020

 

„A piano roll, a second wife and a new hit for the classical guitar“

Konferenzbeitrag The 21st century classical guitar conference

Unconventional approaches to performance, composition and research 

Universidade NOVA Lissabon, online, 24.3.2021, 

  

Early Film Documents as Sources for 19th Century Performance

Konferenzbeitrag 4th festival conference “Doctors in Performance“

Estnische Musikakademie Tallinn, 1.–3.9.2021

  

„Wunderbares“ und „Zauberhaftes“ in Händels Opern und Oratorien (Gemeinsam mit Kim Grote) Vortrag Vortragsreihe „Musik hinterfragt”

Händel-Haus Halle (Saale), 21.9.2021

  

Schumann’s “Träumerei” and the guitar.

Historical recordings as witnesses of musical taste in adaption and interpretation

Stuttgart International Classical Guitar Festival (SICG)

Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst (HMDK) Stuttgart, 8.10.2021

  

„Die (Noten-)Rolle der Frau im Aufnahmesalon Hupfeld“,

Women recording, manufacturing and advertising piano rolls from Leipzig

Konferenzbeitrag 4 th Prelude to the 2 nd Global Piano Roll Meeting, HKB, online Datum

 

Historisches Embodiment in der musikalischen Interpretationsforschung – Tonfilme, Aufführungsmaterial und organologische User Interfaces als Quellen zur Interpretationspraxis des 19. und frühen 20. Jahrhunderts (gemeinsam mit Kai Köpp, Johannes Gebauer und David Sinclair), Projektpräsentation zur GfM Jahrestagung, Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn, 1.10.2021

 

Historisches Embodiment im Puppentheater. Christoph Werners Spiele für Ragna Schirmer und Puppen am Theater Halle (Saale). Konferenzbeitrag 10. Workshop des Arbeitskreises „Biographie und Geschlecht“: Inszenieren, aufführen, verkörpern: Performative (Auto-)Biographien Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, online, 1.–2.9.2020

  

Early (Sound) Film Documents as Sources for 19th Century Performance Practice

Konferenzbeitrag Interpreting early recordings: critical and contextual perspectives

Open Mic Session, University of Glasgow, 6th January 2022 (online)

 

“Evoking the old-world Violin Virtuoso”

How early film documents by former Auer students define America’s taste in classical music Konferenzbeitrag Nostalgia, Music and Music Studies 2022 UCLA 22.04.2022

 

Early (Sound) Film Documents as Sources for 19th Century Performance Practice Konferenzbeitrag British Audio-Visual Research Network Virtual Colloquia: Audiovisual Cultures in the 19th Century, University of Cambridge Onlie 27th January 2022, 4-5pm (online)

 

„Maurice Guest“ und die Auflehnung durch literarisierte Musik

Konferenzbeitrag Große und feine Unterschiede Populäre Genres in Musik, Literatur und Film von der Gründerzeit bis zur Weimarer Republik

 

“Clicking the Ivory” – A.M. Virgil's Tekniklavier Revisited

(gemeinsam mit Patrick Speckamp) Konferenzbeitrag American Musical Instrument Society 

Annual Meeting, Studio Bell, home of the National Music Centre

Calgary (online), 11.6.2022

 

From “Sturdy Wunderkind” to “Distinctive Accompanist”. Tracing Paula Hegner on Welte, Hupfeld and HMV Konferenzbeitrag

2 nd Global piano Roll meeting, Hochschule der Künste Bern, Museum für Musikautomaten, Seewen, 20.6.2022