Jörg Holzmann
Gitarre, Komposition, Musikwissenschaft


Vorträge 2021 

24.3.2021 – Universidade NOVA Lissabon, online

The 21st century classical guitar conference

A piano roll, a second wife and a new hit for the classical guitar 


1. - 3.9.2021 – Tallinn, Estnische Musikakademie

4th festival conference “Doctors in Performance“

Early Film Documents as Sources for 19th Century Performance 

 

21.9.2021 – Halle (Saale), Händel-Haus

Vortragsreihe „Musik hinterfragt”

„Wunderbares“ und „Zauberhaftes“ in Händels Opern und Oratorien (Gemeinsam mit Kim Grote) 

 

8.10.2021 – HMDK Stuttgart

Stuttgart International Classical Guitar Festival (SICG)

Schumann’s “Träumerei” and the guitar.  Historical recordings as witnesses of musical taste in adaption and interpretation 

 

Tba – Bern/Seewen. 2nd Global Piano Roll Meeting

„Die (Noten-)Rolle der Frau im Aufnahmesalon Hupfeld“. Women recording, manufacturing and advertising piano rolls from Leipzig 

 

Vorträge 2020

24. - 26.2.2020 – Manchester, Royal Northern College of Music (RNCM)   

Musical Women in Europe in the Long Nineteenth Century 

‘Die (Noten-)Rolle der Frau im Aufnahmesalon Hupfeld’. Women recording, manufacturing and advertising piano rolls from Leipzig 

 

4. - 6.5.2020 – Olomouc, Palacký-Universität, online.

International Musicological Conference “Zdeněk Fibich: profesní podoby skladatele” 

Fibich und das Kunstlied. Eine Untersuchung am Beispiel von Liedern nach der Königinhofer Handschrift 

 

1. - 2.9.2020 – Universität Bayreuth, online. Auto/Biographie und Gender: Fakt, Fake, Fiktion

9. Öffentlicher Workshop des Arbeitskreises Biographie und Geschlecht: 

„Maurice Guest“ und die Auflehnung durch literarisierte Musik 

 

Vorträge 2019

7. - 9.6.2019 – Växjö, Linnaeus Universitetet

Sounds of Mass Media: Music in Journalism and Propaganda

Brundibár. A children’s opera from Theresienstadt and its reception in documentaries, educational projects, and on stage 

 

5. - 7. 7.2019 – Kiel, Christian-Albrechts-Universität zu Kiel

XV. Symposium zur Filmmusikforschung „Musik im Dokumentarfilm“ 

Brundibár. Eine Kinderoper aus Theresienstadt und ihre Rezeption im Dokumentarfilm unter besonderer Berücksichtigung musikalischer Gestaltungselemente 

 

5. - 6.9.2019 – Guildford, University of Surrey

New Takes on Recorded Music: Performance, Creativity, Technology. A Performance Studies Network Research Forum

„Let Dr Brahms show you, Adelina“. A pedagogical approach to piano rolls and other recordings of Clara Schumann‘s pupils 

 

20. - 21.8.2019 – Terezin, The Terezin Composers Institute Student conference 

Brundibár. A children’s opera from Theresienstadt and its reception in documentaries, educational projects, and on stage 

 

20. - 22. 9.2019 – Dresden, Hochschule für Musik Carl Maria von Weber

Bach at Dawn of 2020 - Reception and Imaginaries in the Digital Era     

Ambassador of Good Taste? Bach’s Music in TV commercials 

 

23. - 25.9.2019 – Wien, mdw

Correct, but not Beautiful: Deciphering the Hidden Messages in 19th century Notation    

Reading between the staves. 19th century guitar notation and the choice of the “right” fingerings 

 

27.10.2019 – Leipzig, Gohliser Schlösschen

Marianne Kirchgessner zum 250. Eine blinde Glasharmonikavirtuosin in Gohlis

Marianne Kirchgessner - Ihr Leben, ihre Kunst 

 

28.10. - 3.1.2019 – Aveiro, Univerity of Aveiro

Hands-On Research Symposium: from artistic practice to artistic research    

Schumann’s “Träumerei” and the guitar. Historical recordings as witnesses of musical taste in adaption and interpretation 

 

30.11. - 2.12. 2019 – Lucca, Centro Studi Luigi Boccherini

Popular songs in the 19th century

«Marlbrough s’en va-t-en guerre»: A Former Soldiers Song, spreading over Europe and the Americas, Changes its Applications. From Toast and Children’s Song to a Fraternity Ceremony, from England to Mexico and Sweden